ترجمه‌ی متن نشریه‌ی CIO درباره‌ی مهرداد فاخر

    ترجمه‌ی متن نشریه‌ی CIO درباره‌ی مهرداد فاخر

    مهرداد فاخر

    رئیس هیئت مدیره‌ی هلدینگ فاخر، مدیرعامل تیپاکس

    مهرداد فاخر یک کارآفرین مدرن، بنیان‌گذار، رئیس هیئت مدیره‌ی هلدینگ فاخر و مدیرعامل تیپاکس است. مهرداد درمورد حرفه‌ی خود اشتیاق فراوانی دارد و مشتاق یادگیری تازه‌ها، ریسک‌پذیر و خودانگیخته است.

    پدرش بنیان‌گذار تیپاکس و مادرش کارآفرین حوزه‌ی خدمات پست و لجستیک است. مهرداد به جهت مطابقت با تمایلات کسب‌وکاری خانواده‌اش، به صورت فعالانه در این حوزه حضور پیدا کرده است. با تصمیم پدرش، فاخر به انگلستان نقل مکان کرد و تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه‌های آلدنهام و وارمینستر دریافت کرد. مهرداد فاخر بعد از به اتمام رساندن تحصیلات متوسطه جهت ایجاد مسیری نو در کسب‌وکار خانوادگی، تحصیلات خود را در دانشگاه آدامسون در انگلستان در سال 2002 در رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار بعد از بازگشت به ایران و به اتمام رساندن و اخذ مدرک کارشناسی ارشد، آغاز کرد.

    بعد از بازگشت به ایران، او مدیریت شعبه‌های تیپاکس در تهران را به عهده گرفت تا با استفاده از دانش پیشرو و آن چه از حوزه‌ی لجستیک آموخته بود، تیپاکس را گسترش بخشد. برای مهرداد فاخر سال 2017 سال تغییر، تحول دیجیتالی و توسعه‌ی ‌تجاری بر پایه‌ی تکنولوژی بود. او کمی دیرتر در همان سال استراتژی‌ای را برای تیپاکس طراحی کرد و در این مجموعه‌ی نام‌آشنا تغییرات بزرگی ایجاد کرد. به همین منظور، او نرم‌افزار جت را طراحی کرد که امروزه تمام فرآیند تیپاکس را تنظیم می‌کند. علاوه بر تیپاکس، مهرداد فاخر مجموعه‌های خواهر دیگری را برای تکمیل زنجیره‌ی تامین لجستیکی‌اش تاسیس کرد. در سال 2016 با تاسیس هلدینگ فاخر، او تلاش کرد تا کسب‌وکارش را با ایده‌های نو در حوزه‌هایی از قبیل مبلمان، تکنولوژی اطلاعات، پلتفرم‌های آنلاین و لباس توسعه بخشد.

    نگاهی به اوایل زندگی او / نگاهی به کودکی او:

    بعد از به اتمام رساندن تحصیلاتش در انگلستان، او به ایران بازگشت و فعالیت حرفه‌ای خود را در تیپاکس که شرکت پست خصوصی قدیمی و معتبری است، آغاز کرد. او فعالیتش در تیپاکس را به عنوان مدیر شعب آغاز کرد و طی چندین سال فعالیت پیوسته، به عنوان معاون مدیر عامل شرکت  و بعد به عنوان مدیرعامل انتخاب شد و از آن زمان، او تغییرات بنیادینی را در سازمان سنتی تیپاکس ایجاد کرده است. نتیجه‌ی بلند مدت این تغییرات، تبدیل تیپاکس به یک مجموعه‌ی آی‌تی‌بیس بوده‌ است که دارای بزرگترین شبکه‌ی پست خصوصی در کشور است. پس از مدتی، او هلدینگ فاخر را به عنوان گروهی از شرکت‌ها که در زمینه‌های پست و لجستیک، ای‌کامرس و فین‌تک تخصص دارند، تاسیس نموده است که هم‌اکنون در این حوزه‌ها بعد از گذشت پنج سال با حضور بیش از پانزده مجموعه‌ی فعال و شماری پروژه‌ی پیش‌خلق، فعالیت دارد. در میان آن‌ها، تنها یکی از مجموعه‌ها، تیپاکس، تا کنون به بیش از پنج میلیون مشتری با بیش از حدودا 600 شعبه در سراسر کشور و بیش از 7000 نفر نیروی کار خدمت‌رسانی داشته است.

    اهداف و ایده‌آل‌هایی که یک مجموعه را هدایت می‌کنند:

    او به طور کلی، در مجموعه‌های تحت مدیریتش تعدادی از اهداف بنیادین و اصلی را دنبال می‌کند. اول: ایجاد کردن و گسترش دادن اکوسیستمی که در آن تمام بازیکنان فعال در این حوزه‌ها بتوانند در رقابتی همکارانه با یکدیگر تعامل داشته باشند. دوم: در جهت بهبود کیفیت خدمات و محصولات مجموعه‌ها، او همیشه سعی داشته تا در خط اول ارتباط مستقیم و دائمی با مخاطبان و مشتریان باشد و  با آن‌ها به صورت مستقیم تعامل داشته باشد و نتیجه‌ی این تعاملات را بر روند حال حاضر اعمال کند. سومین مورد بهبود بخشیدن سطح دانش مجموعه‌هاست: در این زمینه، او تلاش کرده است تا از روش‌های مختلفی از جمله مرور کردن و دریافت آخرین به‌روزرسانی‌های تخصصی در سطح بین‌المللی، مشارکت فعال در نمایشگاه‌های تخصصی و اکسپوها و ... استفاده کند. چهارم: پذیرفتن، جذب کردن و حمایت کردن از صاحبان جوان و مستعد کسب‌وکار. به این منظور، بخش بنیادین  و محوری در هلدینگ بابت رسیدگی به این رویکرد تاسیس شده است.

    منبع انگیزه‌ و الهام‌بخش او:

    منبع نهایی انگیزه‌بخش او، شور و شوق تاثیرگذاری است. مهم‌ترین انگیزه‌ی او در طول دوران فعالیت حرفه‌ایش، گذاشتن تاثیری بنیادین و عمیق بر جامعه و اقتصاد کشورش است. تاثیر او، گزینه‌های وسیعی را در بر می‌گیرد اما هدف اولیه و انگیزه‌بخش او در این برهه‌ی زمانی، انجام دادن کاری است که بدون توجه به نام، عنوان یا موقعیت هیچ‌گاه قابل انکار نباشد.

    افتخارات و جوایز:

    کار و تعهد او در این صنعت همواره مورد توجه سازمان و نهادهای مختلفی قرار گرفته است. او از شرکت پست قطر لوح تقدیری دریافت کرده و همینطور به عنوان مدیر برتر مشتری‌مداری در ایران انتخاب شده است. تندیس پنجمین همایش نوآوری و عدالت اقتصادی، تندیس اولین همایش برند شایسته‌ی ملی، نشان چهره‌های ماندگار مدیریت کسب‌وکار ایران را کسب کرده و به عنوان نوآور برتر سال، کارآفرین برتر کشور، چهره‌ی نام‌آشنا و ماندگار صنعت حمل‌ونقل و ترافیک برگزیده شده است. او هم‌چنین برگزیده‌ی جشنواره‌ی مجموعه‌های مشتری‌مدار بوده و تندیس برگزیده‌ی اجلاس توسعه‌ی کیفیت حمل‌ونقل را دریافت کرده است.

    مدیریت در سال‌های پیش رو:

    صنایع مربوط به پست‌ولجستیک در خط مقدم مواجهه با همه‌گیری پاندمی کووید-19 قرار داشتند. تغییرات ناگهانی‌ای که در قوانین و پروتکل‌های حمل‌ونقل به وجود آمد، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها و ... همه باعث تغییرات اساسی و بنیادین در استراتژ‌ی‌های رفتاری این حوزه شدند. راهکار اصلی او در این مواجهه این بود که این تهدید را به چشم فرصتی یگانه در برداشتن گام‌هایی بداندکه دیر یا زود، صنایع مربوط به پست و لجستیک در ایران به آن سمت برمی‌داشتند. در این بازه و پس از پایان تقریبی این دوران، نتایج و دستاوردهای این دوران، نشان می‌دهد که وی در این امر موفق بوده‌است و نه تنها توانسته‌ موقعیت خود را در این عرصه حفظ کند، که شاهد رشدی قابل توجه نیز بوده‌است.

    درمورد دیجیتالیزیشن و گسترش در امتداد روش‌های آنلاین، فاخر معتقد است که ای‌کامرس در ایران همچنان در مرحله‌ی خردسالی خود به سر می‌برد. هلدینگ فاخر در تحقیقات خود تعدادی مدل کسب‌وکاری جدید را پیش‌بینی کرده است که به پتانسیل بازار و سوابق اثبات شده آن وابسته است. بازار اکنون ایران برای سهیم شدن بیشتر در ای‌کامرس آماده است که این امر نیاز به خدمات حمل‌ونقل ایمن و سریع برای برطرف ساختن نیاز مشتری دارد. تیپاکس یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آن است و ظرفیت لازم در این حوزه‌ی خاص را داراست. به همین علت، هلدینگ فاخر بر ای‌کامرس به عنوان یکی از اهداف استراتژیک خود، از طریق به‌روزرسانی بخش لجستیک به عنوان تسهیل‌کننده‌ی اصلی تامل نموده است. ای‌کامرس تاثیر شگرفی بر رشد و توسعه‌ی خدمات پستی (کوریر سرویس) داشته و نتایج مولدی را بر تقاضای رو به رشد مشتری و افزایش در حجم حمل و نقل همین‌طور نرخ رشد در بخش B2C به ارمغان آورده است.

    نگاهی به تکنولوژی و دیجیتالیزه شدن:

    مهرداد فاخر عقیده دارد که در جهان امروز، قضاوت درباره‌ی خدمت یا خیانت تکنولوژی به کار نمی‌آید. تکنولوژی هست و شتاب سرسام‌آورش در پیشرفت و عجین شدن با زندگی روزمره‌ی همه‌ی انسان‌ها، ثابت می‌کند که نیازی اصلی و اساسی است. اما نکته‌ی کلیدی در برخورد ما با آن نهفته است. تکنولوژی آن زمان می‌تواند به مثابه‌ی نابودگر عمل کند که ما خودمان را در اختیارش قرار دهیم. تکنولوژی صرفا باید به عنوان ابزاری برای تسهیل و تسریع استفاده شود. این ماییم که باید آن را به خدمت خود درآوریم. شکست جایی اتفاق می‌افتد که تکنولوژی ما را به اختیار و کنترل خود درآورد.

    توصیه‌ی او به کارآفرینان جوان:

    در کلام مهرداد: «شناخت بازار براساس مختصات و مشخصات بومی شکل می‌گیرد. من عقیده دارم که راه‌اندازی یک کسب‌وکار و آغاز راه کارآفرینی، نه با فراهم کردن سرمایه‌ی اولیه و نه با شروعی پرحجم و کلان، که با شناخت درست از بازار و جامعه ممکن است. بسیار دیده‌ام که ایده‌هایی که به‌نظر جذاب و بدیع می‌رسند، در همان شروع راه‌اندازی با شکست‌هایی سنگین مواجه شده‌اند که در بیشتر مواقع، نتیجه‌ای جز نابودی و ناامیدی نداشته. بدون شناخت دقیق و جامع اولیه، هر ایده‌ای در اوج جذابیت هم، می‌تواند صرفاً ایده‌ای فانتزی و ناکارآمد باشد.»
    اشتراک گذاری :
    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران