چرا باید از استارتاپ‌ها حمایت کنیم؟

    چرا باید از استارتاپ‌ها حمایت کنیم؟

     

    عمر واژه استارتاپ در کشور ما کمتر از ۵ سال است، اما باید گفت در همین مدت کوتاه که استارتاپ‌ها به رسمیت شناخته شدند، توانسته‌اند بازیگران قابل تأمل فضای اقتصادی باشند. استارتاپ را در فارسی «کسب و کار نوپا» ترجمه کرده‌اند و هیچ الزامی هم در وجود ندارد که حتماً در حوزه تکنولوژی باشند. اما در حال حاضر استارتاپ عموماً به کسب و کارهای نوپا در حوزه تکنولوژی که معمولاً سهمی از نوآوری را نیز دارند اطلاق می‌شود. به عقیده من استارتاپ چند ویژگی مهم دارد: نوپا است، نوآوری دارد، در چشم انداز پیش رو ابهام بالایی را حس می‌کند و  مدل کسب و کارش مقیاس‌پذیر است.
    حالا با این تفاسیر، به عنوان اصلی مقاله برگردیم، «چرا باید از استارتاپ ها حمایت کنیم؟» . من عمیقاً باور دارم که باید استارتاپ‌های شایسته مورد حمایت قرار گیرند. بخش دولتی از یکسو و متناسب با رسالت‌های خود و از سوی دیگر بخش خصوصی باید تلاش خود را برای حمایت از این استارتاپ ها به کار گیرد. استارتاپ ها مثل خون تازه در کالبد اقتصادی کشور هستند. کسب‌و‌کارهای نوپا که عموماً متولیان جوانی نیز دارند از انرژی و انگیزۀ کافی برای نوآوری، خلاقیت و خروج از یکنواختی برخوردارند. چابکیِ بالای این کسب‌و‌‌کارهای نوپا حتماً می‌تواند در کنار بدنۀ سازمان یافتۀ یک شرکت بزرگ خصوصی به فرصت‌آفرینی کمک زیادی کند.
    اهمیت حمایت از بنگاه های اقتصادی نوپا از منظر اقتصاد کلان
    استارت‌آپ‌ها علی‌رغم کوچک و منحصر بودن به حوزه خاصی از تولیدات یا خدمات، به دلیل کثرت تعدادشان در آینده بخش بزرگی از گردش مالی اقتصادی در دنیا را به خود اختصاص خواهند داد. نگاه کوتاه و اجمالی به استارت‌آپ‌های اروپایی و آمریکایی که در ۱۰ سال گذشته پا گرفته و رشد کرده‌اند، این مهم را به وضوح نشان می‌دهد.
    حمایت از استارت‌آپ‌ها یکی از راهکارهای برون رفت از نرخ بیکاری بالا و رشد اقتصادی پایین است.
    شهر فناوری لندن، یکی از مصادیق حمایت از استارت‌آپ‌ها است که نتایج درخشانی را برای اقتصاد انگلیس داشته است. با توجه به تأثیر راه‌اندازی شهر فناوری لندن که در مدت زمان ۵ سال توانسته است با کسب جایگاهی مهم به عنوان هاب فناوری در اروپا، زمینه‌های جهش اقتصادی انگلستان را فراهم کند، می‌توان گفت آمار منتشر شده نشان می‌دهد تعداد شرکت‌های بخش فناوری دیجیتال لندن از زمان راه‌اندازی شهر فناوری، ۴۶ درصد رشد داشته است. این بخش با نیروی کار تقریبی ۲۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال۲۰۱۰، از افزایش ۱۷ درصدی برخوردار بوده است. همچنین بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴، بیش از ۱۰۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری بین‌المللی در شهر فناوری لندن آغاز شده است.
    اهمیت حمایت از بنگاه‌های اقتصادی نوپا از منظر اقتصاد بنگاه
    اما بنگاه‌های خصوصی هم از این قاعده مستثنی نیستند. جدای این که حتماً اقتصاد کلان بر اقتصاد خرد نیز اثرگذار است و بازیگران فضای بنگاه‌ها در دل اقتصاد کلان به کار اقتصادی می‌پردازند، این استارتاپ‌ها می توانند کمک شایانی به بنگاه‌های اقتصادی حاضر نیز داشته باشند. بدنۀ خشک و سنگین غیرقابل انعطاف حتماً یکی از معضلات بنگاه‌های ماست که با تغییرات محیطی کمتر تطبیق پیدا می‌کنند و بعضاً محکوم به شکست و حذف می‌شوند. وجود استارت‌آپ‌های چابک به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری، روزهای روشن را در شرایط تغییر سریع محیط به شرکت‌ها هدیه خواهد داد.
    از این رو در سالهای گذشته و خصوصاً هم اکنون در تیپاکس در تلاش هستیم، تا با حمایت از ایده‌های نو و جوانان، راه را برای اقتصادی کارآمدتر در ابعاد ملی و همچنین آینده‌ای روشن‌تر برای تیپاکس فراهم کنیم. نمایشگاه کار امسال که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، یکی از مصادیق عزمِ جزمِ تیپاکس برای حضور در عرصۀ کارآفرینی سازمانی و حمایت از استارتاپ‌ها بود.

    اشتراک گذاری :
    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران