برای کسب و کارتون چه رهبری هستید؟

    برای کسب و کارتون چه رهبری هستید؟

     

    داشتن یه رهبر مؤثر یکی از اساسی‌ترین بخش‌های کسب و کاره، اما فقط یه شیوه برای رهبری وجود نداره. شما می‌تونید براساس تیم و اهداف تجاریتون، یه سبک رهبری رو انتخاب کنید و توسعه بدید.

    رهبری تحول‌گرا

    این شیوه یه سبک مؤثر رهبریه. هدف رهبرای تحول‌گرا، پیشرفت تیم‌ها و سازمان‌هاشونه. اونا چشم‌اندازهای آینده رو با اعضای تیمشون به اشتراک میذارن تا همه با یه دیدگاه مشترک، توی یه مسیر فعالیت کنند. معمولاً رهبران تحول گرا، خودآگاه و همدل هستند و اختلافات بین اعضای تیم رو به خوبی اداره می‌کنند.

    رهبری دموکراتیک

    رهبران دموکرات، اعضای تیمشون رو در جریان فرایند تصمیم‌گیری‌ قرار میدن. درسته که در نهایت خودشون تصمیم نهایی رو می‌گیرن اما معمولاً از اعضای تیمشون درباره نظرات و افکارشون می‌پرسند و اونا رو هم در نظر می‌گیرند. این سبک کار می‌تونه به افزایش تعامل بین اعضای یه تیم کمک کنه اما برای رهبرانی که به تصمیم‌گیری سریع نیاز دارن هرگز نمیتونه شیوه مناسبی باشه.

    رهبری مستبد

    این شیوه از رهبری هم به نوبه خودش میتونه مؤثر باشه. رهبران مستبد همه تصمیمات رو خودشون و بدون مشورت با اعضای تیمشون می‌گیرند. شاید این سیستم توی تصمیم‌گیری‌های سریع مؤثر باشه اما در طولانی مدت اعضای تیمتون از اینکه در تصمیم‌گیری‌ها نادیده گرفته میشن احساس نارضایتی می‌کنند.

    رهبری لیزز- فِیر Laissez-Faire

    این شیوه از رهبری از یه واژه فرانسوی الهام گرفته شده و به این معناست که «بذار کارشو بکنه». رهبرانی که این سبک کاری رو تمرین می‌کنند به آزادی دادنِ زیاد به اعضای تیمشون، شناخته شده هستند. اونا در صورتیکه لازم باشه از تیمشون پشتیبانی می‌کنند اما مدام هم کارمنداشون رو زیر ذره‌بین نمیذارن. اگر اعتماد زیادی به اعضای تیمتون دارید و می‌دونید که خودشون وقتشون رو به خوبی مدیریت می‌کنند از این شیوه استفاده کنید اما به هیچ وجه برای هدایت کارمندان جدید، این رفتار مدیریتی رو پیش نگیرید!

    رهبری بوروکراتیک

    همه چیز توی این شیوه از رهبری وابسته به قانونه. شاید کارکردن برای مدیرانی که از این شیوه پیروی میکنن سخت باشه و رعایت قوانین دشوار، اما برای مشاغل روتین و روزمره یکی از بهترین شیوه‌های مدیریته چون کارگران و کارمندها از داشتن یه مجموعه اتو خورده و منظم لذت میبرن. البته این شیوه از رهبری برای مشاغلی که نیازمند نوآوری و خلاقیت هستند اصلاً توصیه نمیشه چون برای اینجور کارها گاهی لازمه اعضای تیم آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

    رهبری خدمتگزار

    رهبران خدمتگزار برای تأمین نیازهای تیمشون سخت تلاش می‌کنند و اغلب سخاوتمند و کاریزماتیک به نظر میان. این شیوه از مدیریت قطعاً باعث بالا رفتن رضایت کارمندان میشه چون می‌بینن که همه روی یه زمین مشترک دارن به طور مساوی کار میکنن اما برای مشاغلی که به تصمیمات سریع و دشوار نیاز داره اصلا توصیه نمیشه. چون اغلب رهبران خدمتگزار بیش از اینکه به سازمانشون به عنوان یه کل بهاء بدن ، درگیر خوشحالی افراد و کارمنداشون هستند.

    رهبری داد و ستدی

    این شیوه رهبری روی این ایده تمرکز داره که پذیرش شغل خودش یه نوع معامله‌ست؛ بنابراین کارمندانی که استخدام میشن باید وظایف مشخص شده‌ای رو انجام بدن و از دستورالعمل‌های مدیرشون پیروی کنند. این سبک مدیریتی مسیر کار کارمندها رو روشن میکنه اما ممکنه با فضای سرد کاری که ایجاد میشه رضایت شغلی افراد رو کاهش بده.

    • جمع بندی

    برای اینکه تصمیم بگیرید کدوم یک از سبکهای رهبری ممکنه برای شما مناسب باشه باید به این سئوال پاسخ بدید: نوع و رسالت شغلتون چیه؟ شما میتونید با تزریق ارزش‌ها و شخصیتتون به کار، هر سبک رهبری را به سبک خودتون تغییر بدید. فراموش نکنید که سبک رهبریتون با ویژگی‌های شخصیتی شما رابطه مستقیم داره!

    اشتراک گذاری :
    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران