هم زیستی با کرونا

    هم زیستی با کرونا

     

    در یه سال گذشته مقاله‌ها و یادداشت‌های زیادی درباره ویروس کرونا و تأثیرات مخربی که روی جهان اطراف و روابطمون گذاشته، نوشته شده اما کمتر کسی به اثرات مثبت این ویروس بر زندگی ما اشاره کرده. شاید جسته و گریخته مطالبی درباره سرعت گرفتن تحول‌های دیجیتال در این دوره (خصوصا در مورد کسب و کارها) نوشته شده باشه اما بعید میدونم کسی از زاویه نگاهِ خودِ ویروس، جهان پساکرونا رو توصیف کرده باشه.
    کتاب «همزیستی با کرونا» نوشته دکتر عبدالعظیم کریمی که با حمایت هلدینگ فاخر منتشر شده نگاه تازه‌ای داره به بحرانی که زندگی ما انسان‌ها رو زیر و زبَر کرده. به تعبیر نویسنده شاید حتی شیوع این ویروس انتقامی طبیعی باشه از انسان که با جهان پیرامونی و طبیعت اطرافش به مثابه یه کالای مصرفی برخورد کرده.
    نویسنده معتقده که مشکل بشر در مواجهه با این ویروس اینه که میخواد با همون فکر سطحی خودش به سراغ حل مشکل بره در صورتیکه در مورد این موضوع خاص اساساً عقل ناقص بشری کفایت نمیکنه. برای همین هم توصیه میکنه بجای اینکه بپرسیم چی بودیم و چی هستیم بهتره یه لحظه در نظر بگیریم که چطور میتونیم باشیم؟ و چطور میتونیم به هویت اصیل خودمون برگردیم؟


    در این کتاب شیوع ویروس کرونا چهارمین انقلاب جهانی توصیف شده که بعد از انقلاب نظریه‌های کوپرنیک، داروین و فروید، بشر رو از عرش به فرش کشونده تا بهش یادآوری کنه خودشیفتگیش برای دستاوردهای علمی چیزی بیشتر از یه توهم نیست.
    از طرف دیگه تأکید داره که هیچ تحولی در جهان بدون وقوع بحران‌ها اتفاق نمی‌افته و شاید بد نباشه که کرونا رو هم به فال نیک گرفت؛ برای همین هم از دو اصطلاح پارادوکسیکال «مصیبت موهبت نما» یا «موهبت مصیبت نما» در توصیف این ویروس موذی استفاده میکنه.
    نویسنده کتاب با نقد روش‌های جاری در درمان اضطراب و ترس ناشی از کرونا (که میتونه سیستم ایمنی ما رو ضعیف کنه) پیشنهاد روشی رو میده که کاملاً برعکسه. اون تأکید میکنه در مواجهه با ویروس بهتره بی‌خیال آرامش باشیم و عصبی بشیم. اون معتقده این روش میتونه اضطراب‌های ما رو به سطح خودآگاه و کنترل شونده بیاره و استرس‌های ما رو ارادی کنه.
    «همزیستی با کرونا» روش‌های جالبی برای زندگی مسالمت آمیز با ویروسی داره که فعلاً در زندگی بشر جا خوش کرده و به نظر میرسه به این آسونی‌ها هم رفتنی نیست.


    📚اگه مایل به خوندن این کتاب بودید تعداد محدودی برای هدیه در دفتر من موجوده و فقط کافیه بهم پیغام بدید تا براتون ارسال کنیم.

    اشتراک گذاری :
    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران