سه غول پستی دنیا و چالشی به نام شرکت آمازون

    سه غول پستی دنیا و چالشی به نام شرکت آمازون

     

    سه شرکت پستی DHL ،UPS  و FedEx به عنوان سه غول صنعت پست جهان سالهاست در این کسب و کار فعالیت می‌کنند و تاکنون میلیاردها بسته جابه‌جا کرده‌اند. همیشه مقایسه این سه شرکت به عنوان فردی که به صنعت پست علاقه دارم و در آن بزرگ شده‌ام برایم جذاب بوده است. این مقایسه وقتی اهمیت می‌یابد که متوجه می‌شویم هرکدام از این شرکت‌ها در حوزه کاری خاصی بیشتر سرمایه گذاری کرده‌اند و به اصطلاح غول شده‌اند. در حالیکه FedEx حاکم بلامنازع ارسال هوایی است، ناوگان UPS  در ارسال زمینی بی نظیر است DHL متخصص پست بین‌المللی است. اما در سالهای اخیر شرکتی به نام آمازون با طرح لبخندی در لوگوی جدیدش همین غولها را تهدید می‌کند، اما چطور…


    DHL
    این شرکت که در امریکا تاسیس شده است امروزه بخشی از دویچه پست است و دفتر مرکزی آن در آلمان قرار دارد. در حال حاضر این شرکت بزرگترین شرکت لجستیک در دنیاست. بازی این شرکت در ارسال بین المللی از همه شرکتهای دیگر قوی تر است و تنها شرکتی است که به برخی کشورهای تحریم شده هم کالا ارسال می کند و تا سال گذشته نیز در ایران فعال بود. بیش از ۱.۳ میلیارد بسته در سال سهم این شرکت در ارسال جهانی است. دکتر فرانک اپل مدیرعامل فعلی این شرکت است که بیش از ۵۴۷ هزار نفر در آن کار می کنند.
    DHL خدمات گسترده ای را برای تأمین نیازهای حمل و نقل مشتریان خود دارد و با ۸۲ فروند هواپیما و ۷۰ هزار وسیله نقلیه زمینی، ۶ سرویس اکسپرس و تحویل در روز و ۹ سرویس بین المللی را ارائه می دهد. DHL در صنعت حمل و نقل به دلیل تعهدش به کاهش تولید گازهای گلخانه ای متمایز شده است. در سال ۲۰۱۴ ، این شرکت وسایل نقلیه الکتریکی مانند اسکوتر خیابانی را با هدف کاهش اثر کربن در عملیات تحویل خریداری کرد.

    FedEx
    فدکس یک شرکت چندملیتی است که در سال ۱۹۷۱ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در حال حاضر در ممفیس تنسی قرار دارد. فدکس با داشتن بیشترین ناوگان هوایی یعنی تعداد ۶۷۰ فروند هواپیما در این زمینه از دو رقیب خود بسیار پیش تر است.
    در ابتدا فدکس پیشگام حمل و نقل در زمینه ارسال شبانه بود و سیستمهایی را برای ردیابی بسته ها ایجاد کرده بود. امروزه گستره فعالیت این شرکت در ۲۲۰ کشور است و تنها در امریکا ۵۰هزار محل برای جمع آوری، ارسال و پخش مرسوله ها دارد.
    فردریک دبلیو اسمیت، موسس و مدیرعامل فدکس است. این سازمان با بیش از ۴۲۵ هزار عضو در سرتاسر جهان، ۵هزار هاب پستی، ۱۸۰ هزار وسیله نقلیه، بیش از ۱۴ میلیون ارسال روزانه دارد که از ۱۱ نوع سرویس فدکس محلی و ۸ نوع سرویس بین المللی این شرکت پشتیبانی می کنند. سود خالص دارایی های فدکس در سال ۲۰۱۸ حدود ۴.۶ میلیارد دلار است.

    UPS
    قدیمی ترین غول پستی که در سال ۱۹۰۷ در امریکا تاسیس شد و به ۲۲۰ کشور توسعه یافت، UPS است. این شرکت بیش از ۵.۲ میلیارد بسته را در سال ۲۰۱۸ تحویل داده است که به طور روزانه به میانگین ۲۱ میلیون بسته در روز می رسد.
    این شرکت ۲۸هزار محل دریافت و ۱۲۳هزار وسیله نقلیه دارد که بیش از ۱۰ هزارتای آنها از سوختهای جایگزین سوختهای فسیلی استفاده می کنند که بزرگترین ناوگان تدارکاتی با سوخت جایگزین است.
    UPS در رده بندی سال ۲۰۱۸ مجله Fortune درباره “تحسین برانگیزترین شرکت های جهان” جایگاه اول را در صنعت حمل و نقل دارد. دیوید اشلی، به عنوان مدیرعامل فعلی این شرکت است و ۴۸۱هزار کارمند در سرتاسر جهان برای این شرکت فعالیت می کنند. UPS با ۸ سرویس محلی و ۸ سرویس بین المللی درآمدی ۴.۸ میلیارد دلاری را در سال ۲۰۱۸ به دست آورد. به این ترتیب فدکس با حمل و نقل یک شبه و سرعت بالا در ارسال های سریع جایگاه متمایزی دارد. UPS در حمل و نقل زمینی تمرکز دارد و DHL بیشترین حضور بین المللی و تاثیرات مثبت زیست محیطی را دارد.

    اما آمازون
    با وجود چنین پیشرفت ها و توانایی هایی، غول های صنعت لجستیک در سال ۲۰۱۸ حاشیه سود کمتری را تجربه کرده اند. اگر همکاری گسترده این شرکتها با خرده فروشی ها و فروشگاه های اینترنتی نباشد معلوم نیست سودآوری بالای این شرکت ها همچنان ادامه داشته باشد. از وقتی آمازون شبکه تحویل خود را راه انداخته است، حاشیه سود این شرکتهای بزرگ افت داشته و ارزش سهامشان هم کاهش پیدا کرده است.
    سه غول لجستیکی دنیا با غول تجارت الکترونیکی دنیا در حال نبرد هستند. اینکه کدام برنده می شوند بستگی به سرمایه گذاریهایی دارد که شرکتهای لجستیک در فنآوریهای نوین انجام می دهند.
    در حالیکه آمازون در تحویل کالاهایش به تجربه مشتری از خرید و افزایش وفاداری مشتریان فکر می کند شرکتهای پستی و لجستیکی به ارسال بسته و رسیدن بسته به مشتری فکر می کنند.
    در حالیکه سه غول لجستیک، آمازون را در حد یک خرده فروش بزرگ می بینند نه یک شرکت حمل و نقل کالا، آیا آمازون هم همینطور فکر و عمل خواهد کرد؟
    تا به حال این شرکتها همیشه به دنبال افزایش ناوگان فیزیکی و ساختار بهتر و گسترده تر خود بوده اند و با این روش پیروز میدان می شدند. اما فلسفه آمازون چیز دیگری است. هر شرکتی که زیرساخت نرم افزاری بهتری داشته باشد آینده را دارد.
    جهان تغییر کرده است و شرکتهای موفق به سمت ایجاد زیرساخت‌های فنی هوشمندتر و تکنولوژی های منعطف تر می روند. ایجاد زیرساختهای لجستیکی مانند آنچه در UPS، DHL و FedEx می‌بینیم کار بسیار سختی است که کمتر مدیرعاملی به آن فکر میکند اما آمازون و جف بزوس از دنیای نشدنی هایی که نشد ندارد می آید.
    به هرحال موضوع شرکت های پستی جهانی و آمازون و نحوه تعامل این شرکت‌ها با هم موضوع پیچیده ای است و مدلهای متنوعی از همکاری و یا رقابت آنها مطرح است و به نظر می رسد شرکتی موفق باشد که زیرساختهای فناوارانه و نوآوریهای خود را افزایش دهد و به این ترتیب قیمت تمام شده ارسال آن شرکت کاهش یابد. UPS ، DHL، FedEx یا Amazon، نظر شما چیست؟

    اشتراک گذاری :
    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران